Ne apropiem cu pași repezi de vacanța de iarnă, iar școala online încă este departe de a fi o alternativă viabilă a unui sistem de învățământ normal. Pentru copiii din țări cu mult mai civilizate ca a noastră, tranziția la școala exclusiv online s-a putut face mai ușor. Ei aveau deja integrat un sistem de susținere online pe care chiar îl foloseau, iar copiii erau deja obișnuiți să primească teme, să depună proiecte sau să consulte diverse materiale puse la dispoziție pe o platformă online. La noi este altă poveste, însă nu despre incapacitatea celor care ne conduc vorbim aici, ci despre ce fac copiii în școala online.
Atenția
Dacă la școală, în clasă, profesorul putea să-i mai strunească într-o mai mare sau mai mică măsură (asta dacă nu venea mama și tata la școală și: “Ce te legi bă dă copilu meu, ha?!“), pe online abia dacă-i vede în ferestrele mici de pe ecran. Până ajunge să mărească (Pin) o cameră, să vadă ce face elevul, să-l dojenească puțin, ceilalți deja își fac de cap, scot limba, se strâmbă, antrenând amuzamentul întregii clase. Dintr-o oră întreagă la o clasă cu pezevenghi, cel puțin un sfert se pierde prin deficit de atenție pentru că impresia generală este că de acasă ești mai liber să faci ce vrei.
Cam asta vede un profesor la oră
Pe net ești mai cool
Este o realitate faptul că pe net fiecare dintre noi are mai mult tupeu și afișează masca cu ceea ce și-ar dori să fie, peste ceea ce este.
Copiii se joacă astăzi în online tot felul de multiplayere în care au cele mai bengoase nickname-uri și se dau drept cei mai viteji greuceni din univers. Ori această atitudine se transpune și în școala online. Astfel că și-au instalat tot felul de extensii în browsere, unele care chiar ar putea îmbunătăți calitatea orelor online, însă ei le folosesc la cu totul altceva. Îi puteți vedea schimbându-și background-ul pe cameră, să apară pe plajă și cu ochelari de soare, aruncând confetii pe tot ecranul în timpul orei sau dându-și freeze și luând o pauză când s-au plictisit. Practic profesorul vede o poză cu elevul, ca și cum ar fi atent la oră în timp ce el se joacă pe telefon sau face altceva.
Teste irelevante
Ne mai distrăm, mai facem și ore, dar care este totuși relevanța actului educațional în școala online? Cât de real este rezultatul acesteia transpus în note?
Să copiem la lucrări știam toți. Dar acum pentru copii s-a deschis un univers nemărginit de posibilități, iar profesorul nu prea poate face nimic. Notarea unui copil în sistemul de pe online a devenit o chestiune de perspicacitate din partea profesorului. Doar cei care au gândit într-adevăr sisteme de notare care nu permit copiatul sau inspiratul vor putea miza pe o apreciere cât de cât corectă.
Testarea la grămadă în școala online este complet inutilă dacă este făcută pe același sistem de scoateți o foaie de hârtie. Elevii din clasă vorbesc în paralel pe whatsapp, messenger sau discord, cine știe subiectul dă răspunsurile tuturor, cel care termină primul așijderea. Cine a învățat, nu copiază și nu se inspiră de la ceilalți are mari șanse să ia o notă mai mică decât ultimul din clasă. Și apoi prinde orbul, scoate-i ochii.
Și dacă nu copiază de la alții, acolo e cartea, acolo e internetul, acolo e Photomath-ul care îți rezolvă orice problemă la mate. Profesorul nu mai are acea privire de ansamblu asupra clasei. El nu poate vedea în 10 cm2 de pixeli dacă elevul se uită la testul de pe ecran sau la cartea de lângă.
Testarea individuală, ascultatul, este o metodă mai sigură am putea spune. Dar când să-i asculți pe toți și când să mai predai? Ce fac ceilalți în timp ce tu asculți pe unu, doi sau trei? O platformă interactivă de testare ar fi binevenită. Cu teste gândite, cronometrate, o bază la care profesorul să poată apela pentru a putea fi sigur că notează așa cum trebuie. Altfel, toată această perioadă de pandemie și școală online este un mare fiasco. Un timp pierdut. Un pas înapoi pentru cei care vor da examene.